2010-11-22 17:13Pressmeddelande

Arlandas miljötaxikoncept vann Ecologistic Award

null

Ecologistic Award uppmärksammar och belönar ett betydelsefullt och innovativt miljölogistikarbete, som skett i samarbete mellan två eller fler parter i anslutning till Arlandaområdet. I år knep Arlandas miljötaxikoncept utmärkelsen framför de två andra finalisterna, det vill säga samarbetet mellan Schenker Logistics och Prologis samt Flygbussarna och Energigårdar.

Motiveringen löd: Initiativet har en stor potential för att vara en föregångare för flygplatser i hela världen där systemet ger positiva miljöeffekter i de städer som har anknytning till flygplatsen, samt visar ett målmedvetet arbete mot ett hållbart resande.

Taxiverksamheten på Arlanda genererar cirka 2,2 miljoner taxiresor per år. Från 1 juli 2011 får enbart miljötaxi användas för att hämta kunder vid Arlanda flygplats. Effekten av Europark och Swedavias arbete har från december 2005 tills nu ökat andelen miljötaxibilar från 5 procent till 84 procent. Detta tack vare ett nytt framkallningssystem, som implementerades i mars 2010 där prioriteringen av taxibilarna styrs efter vilken utsläppsnivå av kolodioxid som varje taxibil har. Detta görs via ett poängsystem där låga utsläpp ger höga framkallningspoäng och miljöeffektiva bilar får då förtur. Framkallningssystemet ger också poäng och förtur för taxibilar som har haft passagerare upp till Arlanda och på så vis minimeras tomkörningar till flygplatsen.

Thomas Cassel, Swedavia, och Owe Andersson, Europark, som tog emot priset sade att ”Vi är otroligt glada att ta emot priset då vi i detta projekt fått ihop alla tre delar: miljö, kunden och affären”.

Priset består av en vandringsstatyett i glas som har formen av en katalysator. Det har formgivits av Christer Chytraeus på Konstfack i Stockholm.

Juryn som bedömer bidragen består av Catherine Löfquist, miljöansvarig på Bring Express samt ordförande i ALN:s miljögrupp, Pär Holmgren, TV-meteorolog och klimatförfattare, Maria Huge-Brodin, universitetslektor i logistik, Linköpings Universitetet, samt Ulf Nilsson, vd på DHL Global Forwarding.


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se