2014-04-01 10:02Pressmeddelande

Årets aprilskämt: Robotar som turistinformatörer i Sigtuna i sommar

null

Den 1 april skojade vi till det med denna "nyhet":"I sommar startar vi på Destination Sigtuna ett nytt projekt där robotar kommer att utgöra en del av turistupplevelsen i Sigtuna. Robotarna ska användas som turistinformatörer och finnas utplacerade på olika platser i stan. Allt för att öka tillgängligheten och servicen för turister.

- Vi vill kunna ge turister som kommer hit den bästa möjliga servicen och att använda robotinformatörer gör att tillgängligheten och servicen ökar. Vi i Sigtuna har dessutom en tradition att ligga i framkant och vara visionärer och därför passar det även utmärkt att vara först i Sverige med att använda dessa robotar, säger Camilla Zedendahl, vd på Destination Sigtuna

Att man använder sig av robotar i turistsammanhang är dock inte helt nytt ur ett globalt perspektiv. I ett fåtal länder, bland annat i Japan, har man använt sig av liknande robotar och undersökningar har visat att turisterna är mycket nöjda med dem.

Robotinformatörerna som ska användas i Sigtuna kommer att produceras i Märsta av ett lokalt företag som specialiserat sig på den här typen av teknik. Företaget står redan klara att börja tillverkningen av robotarna. Men innan de kan börja med tillverkningen måste vi bestämma hur de ska se ut. Ska robotarna se ut som en viking, som tant Brun eller som en drake? Destination Sigtuna låter sina fans bestämma på facebook.com/Sigtuna."




Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se