2018-08-30 06:23Pressmeddelande

Anna Lakmaker tillträder som tf vd för Destination Sigtuna

null

Styrelsen för Destination Sigtuna AB har beslutat att anställa Anna Lakmaker som tf vd för destinationsbolaget. Lakmaker har lång erfarenhet inom besöksnäring, destinationsutveckling, marknadsföring av platser och värdskapsutveckling.

-Sigtuna och dess besöksnäring ligger mig sedan länge varmt om hjärtat. Jag är tacksam över förtroendet och ser fram emot att tillsammans med medarbetarna, näringen, invånarna och kommunen, driva arbetet och utvecklingen av vår fantastiska destination vidare, säger Anna Lakmaker.

-Destination Sigtuna spelar en viktig roll i att positionera, utveckla och koordinera kommunikationen runt platsen och besöksmålet Sigtuna. Vi är stolta över det som bolaget tillsammans med besöksnäringens aktörer under många år åstadkommit, inte minst utvecklingen av Sigtuna som hållbar destination. Med Anna Lakmakers bakgrund och erfarenhet är vi övertygade om att vi får ett kompetent tillskott som på ett professionellt och tydligt sätt kan utveckla bolaget ytterligare, säger Björn Jonzon, styrelseordförande i Destination Sigtuna.

Styrelsens ambition är att befästa ställningen av Sigtuna som Sveriges fjärde största hotelldestination och att fortsätta utveckla besöksnäringen som en del i ett starkt näringsliv i Sigtuna kommun. För att möjliggöra detta har ett strategiarbete påbörjats som ska stärka Destination Sigtunas arbete och bidra till en ännu mer framgångsrik verksamhet. En viktig del är att vässa ambitionerna ytterligare, men också att tydliggöra destinationsbolagets uppdrag och roll.

Anna Lakmaker tillträder som tf vd den 8 oktober.


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se