2015-11-12 17:13Nyheter

​Wenngarn öppnar slottet för välgörenhetsorganisationer under jul

I samarbete med Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket startar Wenngarn en ny jultradition med en utställning och en GE-butik på slottet. Tillsammans deltar över 20 välgörenhetsorganisationer i en utställning och GE-butik. Målet är 10 000 besökare under december som vill ge för att hjälpa de som verkligen behöver det.

Att ge är roligare än att få

Varje år slår julhandeln nya rekord. På Wenngarns slott vill man flytta fokus från att vilja ha och få till att ge och hjälpa.

- Att ge är härligt men att ge till dem som verkligen behöver är härligare. Förra året hade vi en traditionell julmarknad men i och med utvecklingen av projektet och det bysamhälle som växer fram känns det viktigare och spännande att starta en ny tradition där vi kan göra det enklare för vår omgivning att hjälpa de som verkligen behöver i juletid, säger Olle Larsson, ägare till Wenngarn.

Till hjälp har Wenngarn slottet, med en 1000-årig historia, och elever från Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket. Under december månad arrangeras en enkel och rolig utställning som syftar till att öka förståelsen för olika organisationers ändamål och arbete. Dessutom öppnar Wenngarn en GE-butik med produkter från de deltagande organisationerna på slottet.

Genom att låta eleverna göra djupdykningar i deltagande organisationer och presentera dessa engageras fler ungdomar i välgörenhet, dessutom informeras slottets besökare om organisationerna på ett nytt och kreativt sätt.

Ge i dubbel bemärkelse
Slottscaféet öppnar en GE-butik där Wenngarns gäster kan ge i dubbel bemärkelse. Ge till de som behöver, men också ge goda julklappar till nära och kära. I gebutiken kan besökare välja bland de olika organisationernas olika typer av smycken, prydnader, böcker och gåvobrev, men möjligheten finns även att köpa regnträd, vaccin, filtar och vattenreningsanläggningar m.m.

-Projektet är i all sin enkelhet en viktig händelse för oss på Wenngarn. Jag har därför beslutat att matcha de gåvor och bidrag som folk ger inom ramen för projektet. Det är en utmaning och ett åtagande jag är stolt över, säger Olle Larsson.

Deltagande organisationer:

Afrikagrupperna, Barncancerfonden, Charity of Food, Childhood, Djurens rätt, FN-förbundet, Hungerprojektet, Invisible Friend, Kenyaprojektet, Kvinna till kvinna, Lions, Läkare utan gränser, Make A Kid Smile, Min stora dag, Plan Sverige, Rädda Barnen, Röda Korset, SOS Barnbyar, The Naukau Programme, Trygga Barnen

Fakta om Wenngarn
Wenngarns Slottsområde utanför Sigtuna har en 1000-årig historia att berätta. Erik Segersäll och Olof Skötkonung grundade Sigtuna på 970-talet, Sveriges första stad. Sveriges äldsta bevarade brev från 1164 berör en arvstvist om Wenngarn. Genom århundradena har Vasaätten, statsmän, riddare och riksråd bott och härskat på Wenngarn. Magnus Gabriel de la Gardies magiska slott och sköna barockpark är några pärlor på platsen där staten byggde ett helt samhälle kring Sveriges första alkoholistanstalt under 1900-talet.

Efter att staten sålde slottsfastigheten 1983 förföll Wenngarn långsamt, och beskrevs 2012 av hyresgästföreningen som ett slumlikt område. Efter ägarskifte 2013 startade Sisyfosgruppens arbete med att renovera de 35 hektar stora området med 100-talet byggnader och park.

Visionen är att med slottet som hjärta och mötesplats skapa ett levande bysamhälle anpassat efter dagens behov och förutsättningar. En magisk plats med förankring i historien som inspiration för framtiden där öppenhet och delaktighet är ledord.

Idag är Wenngarn ett modernt samhälle med 100-tals boende, flera arbetsplatser och över 1 miljon besökare årligen. Mötesverksamhet består idag av hotell och restauranger, företagscenter, utbildningscenter, träningscenter, förskola, bryggeri mm.

Se filmen: http://www.wenngarn.se/om-oss/

För mer information, kontakta:
Anna Lakmaker, mobil: 073-944 34 21, e-post: anna@wenngarn.se

Olle Larsson, e-post: olle@sisyfos.se