2014-10-31 07:30Nyheter

Sigtunas hotellnätverk besöker klimathjältar i Malawi

null

2009 beslutade hotellnäringen runt Sigtuna och Arlanda att lägga konkurrens åt sidan och bli den första destination att gemensamt söka minska sina koldioxidutsläpp. Som Sveriges fjärde största hotelldestination känner man ett särskilt ansvar att arbeta för en hållbar utveckling och man insåg att tillsammans kan man göra skillnad.

Sedan dess har man samarbetat. Systematiskt har man minskat de egna utsläppen och de utsläpp som kvarstår har man kompenserat genom att låta plantera träd i Malawi genom Trees of Hope, ett projekt som driva av Clinton Foundation.

När Bill Clinton besökte Sverige i juni 2014 uppmärksammades Sigtunas arbete och destinationen inbjöds att närvara vid besöket och möta USA:s 42:a president.

Nu har Clinton Foundation bjudit in nätverket att besöka Malawi för att närmare se hur trädplanteringen organiseras, vad projektet leder till för effekter och för att träffa lokala klimathjältar.

Under ett femdagars besök under första veckan i november kommer Destination Sigtunas vd Camilla Zedendahl möta bl a småbrukare och mangofarmare. Med på resan är även MAX Hamburgares hållbarhetschef och representanter för Zero Mission.

Fakta om Sigtunas samarbete för en hållbar destination:

Sedan 2009 samarbetar Destination Sigtuna och 14 hotellanläggningar i Sigtuna och runt Arlanda med målet att skapa en hållbar destination. Som Sveriges fjärde största hotelldestination och hemkommun till Stockholm Arlanda Airport har Sigtuna ett särskilt ansvar att säkerställa att utvecklingen sker på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Fokus inom nätverket är handling och kunskapsdelning kring frågor som rör klimat, mat och samhälle under mottot att tillsammans göra skillnad. Läs mer på hallbardestination.se

Dessa företag är med i Destination Sigtunas samarbete för en hållbar destination:

32 rum & kök, Arlanda Hotellby, Clarion Hotel Arlanda Airport, Destination Sigtuna, Hotell Anstalten, Hotell Kristina, Ibis Styles Stockholm Arlanda Airport, IFL Kämpasten, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Rosersbergs slottshotell, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Steningevik samt Stora Brännbo


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se