Sigtuna hälsar Nordens största maskinmässa, MaskinExpo till oss. MaskinExpo har köpt Skepptuna golfbana och kommer där att skapa ett gigantiskt mässområde som får namnet Stockholm Outdoor Exhibition Area.
När det stod klart att MaskinExpo skulle söka sig ifrån Barkarby ställdes stora krav på den nya placeringen. Närhet till Stockholm och bra kommunikationer, god tillgång till hotellrum, stora ändamålsenliga ytor med flexibilitet var några viktiga parametrar.
När Stockholm Outdoor Exhibition Area nu skapas i Sigtuna så blir mässområdet 50 procent större än det nuvarande - 630 000 kvm böljande landskap med björkdungar, gräsytor och dammar. Bedömningen är att Stockholm Outdoor Exhibition Area kan bli norra Europas vackraste område för utomhusmässor.
Det har varit väl känt att MaskinExpo sökt ett nytt mässområde och i arbetet med att hitta Stockholm Outdoor Exhibition Area har MaskinExpo träffat flera kommuner. De har ansett att Sigtuna kommun har ställt upp på ett mycket bra sätt och att läget är bra. Det faktum att Sigtuna är Sveriges fjärde största kommun när det gäller hotellnätter och att det bara i kommunen finns 3 000 bäddar har varit till stor fördel när valet av etableringsort gjordes.
Fördelen med att köpa en golfbana visade sig snabbt för MaskinExpo. Marken är perfekt underhållen och klubbhuset inrymmer allt en mässa behöver. Sekretariat, restaurang, konferensrum, dusch och bastu finns redan och som bonus finns en gigantisk stengrill av amerikansk modell intill den trevliga uteplatsen. En perfekt plats för utställare att vila fötterna och blicka ut över Nordens största maskinmässa…
MaskinExpo 2012 blir första evenemang på Stockholm Outdoor Exhibition Area. äger rum torsdag – lördag 24-26 maj 2012.
Innan dess ska en hel del göras klart. En ny mässkarta ska ritas, vilket gör det möjligt att göra en helt ny disponering av mässorådet. En slinga planeras där besökaren går runt mässområdet med montrar på vardera sidan. Utställarna kommer också för första gången att stå uppdelade i kategorier. Idag har den nyaste utställarkategori, bergsektorn, ett eget område. Nu kommer samma sak kunna göras för kategorierna grönytor, entreprenad, liftar, transportbilar, lantbruk, vägunderhåll, osv.
Pressvisning av området äger rum i slutet av augusti.
Detta är en oerhört viktig och strategisk etablering för kommunen och stärker den redan starka destinationen ytterligare.
Stockholm Outdoor Exhibition Area – välkomna till oss!
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se