2011-08-25 16:22Nyheter

Sigtuna Möte i helgen

I helgen, den 27-28 augusti bjuder Sigtuna in till marknadsdagar i 1912 års anda med musik, dans och hantverk där många passar på att klä sig som förr. Motor Yacht Society, MYS-båtarna, firar i år 40 årsjubileum och anländer till Sigtunas hamn kl.12 på lördagen.

På lördagen kan du även möta Elsa Beskows sagofigurer Tant Brun, Grön, Gredelin och Farbror Blå spatserandes runt i på gatorna, och kl.12 läser de sagor på Drakegården.

Sigtuna Möte pågår Kl.11-16 under både lördagen och söndagen.

Program Lördagen den 27 augusti

kl. 11.00 Invigning, Sigtuna Messingssextett spelar och årets Sigtuna Möte invigs av Fru Borgmästarinnan Hallerström anno 1912, Stora torget.

kl. 11-16 Torghandel och hantverkare som visar och säljer sina alster på Stora torget, Lilla torget och Stora gatan i Sigtuna stad. Torparmor och alla barnen finns i Drakegårdens trädgård, kom och hälsa på! Sigtunas gamla brandbil kör runt i staden, start vid Borgmästarängen. Loppis, Lions arrangerar loppmarknad i kvarteret Koppardosan.

kl. 11-12, 13-16 Hälsa på hos Doktor Björn som har mottagning på Drakegården, här om- plåstras allehanda gosedjur.

kl. 11.10 Dräkttävling samt prisutdelning, alla klädda i 1912 års anda är välkomna att delta i dräkttävlingen för bästa klädsel, Stora torget. Herr Ryd anländer i automobil, ett fartvidunder af modell T-Ford.

kl. 12.00 Sagoläsning, Tant Brun, Tant Grön, Tant Gredelin och Farbror Blå läser sagor i Rosa rummet, Drakegården.

ca kl. 12.00 En eskader av MYS-båtar anländer till Sigtunas hamn.

kl. 13.00 Mötesbröllop, upplev ett bröllop anno 1912 vid Sigtuna Rådhus när torparmor gifter bort sin dotter. Märsta Folkdansgille spelar och dansar i anslutning till bröllopet.

kl. 13.00 Sagostund med dockspel, Paula Norrlid läser Beskowsagor å Sigtuna Bibliotek.

kl. 15.00 Visan i tid och rum, sånger från förra sekelskiftet framföres å Sigtuna Bibliotek.

kl. 17.00 Musik - ”Sigtuna Non Stars”, Farbror Blå, Stora torget.

kl. 15-17, 19-22 Trubadurafton på Hamncafé Våfflan.

Program Söndagen den 28 augusti

kl. 11-16 Torghandel och hantverkare visar och säljer sina alster på Stora torget, Lilla torget och Stora gatan i Sigtuna stad. Torparmor och alla barnen finns i Drakegårdens trädgård, kom och hälsa på! Sigtunas gamla brandbil kör runt i staden, start vid Borgmästarängen. Loppis, Lions arrangerar loppis i kvarteret Koppardosan.

kl. 13.00 Dräkttävling samt prisutdelning, alla klädda i 1912 års anda är välkomna att delta i dräkttävlingen för bästa klädsel, Stora torget.

kl. 16.00 Konsert i Mariakyrkan med kören LAUDES. Entré 80 kr. Förköp hos Turistbyrån, Centrumbiblioteket och ABF.

Med reservation för ev. ändringar.

Fri parkering och ingen entré!