Det första Innovation Camp i Sigtuna genomfördes under 24
timmar den 24-25 april ute på Nybygget. Under ett helt dygn arbetade 35 elever
från de lokala gymnasierna med utmaningen att skapa en konkret kampanj som
skulle svara på frågan hur man kan väcka intresset hos unga vuxna att flytta
till Sigtuna kommun.
-Innovation Camp har varit jättekul! Uppgiften var utmanande eftersom det var svårt att hitta en konkret lösning och använda det som redan finns i kommunen, men det var en kul utmaning. Vi trodde dessutom att vi skulle övernatta i en gymnastiksal så att få vara i ett eget hus var jättebra! berättar deltagaren John Crafoord.
Vinnare blev grupp Faluhuset, som bestod av Sofia Kantari, Åsa Brengdahl, Olle Nordlander och Andreas Söderman. Deras idé gick ut på att genom fem olika strategier nå ut till unga vuxna med slogan: ”Varför inte både och?”
Juryns motivering lydde: Med ett enkelt och tydligt budskap och med utgångspunkt i allt Sigtuna har att erbjuda förklarar gruppen genom kampanjen att om man bor här behöver man inte välja – här finns allt och lite till. Kampanjens budskap tar utgångspunkt i vad dagens ungdomar vill ha och utifrån den kunskapen har man tagit fram ett komplett kampanjpaket. Gruppen har skapat en modell för medskapande innehållande ett härligt mått av kaxighet.
- Det känns bra! Det känns värt allt slit och vi trodde inte vi skulle vinna. Vi hade inte lika mycket siffror och statistik som de andra grupperna utan fokuserade mer på budskapet. Samarbetet i gruppen fungerade bra trots att det var en utmanande uppgift. Vi hade ju inte tänkt bo kvar här senare men nu kanske vi har övertalat oss själva! berättar laget efter vinsten.
Tvåa i tävlingen blev grupp Hudikhus Grå, bestående av John Crafoord, Dennis Anacker och Liam Brännlund, vars idé var att skapa en tävling på sociala medier där man ska svara på frågan: Vad hinner du göra på 20 minuter? Ett års gratis boende stod på spel som pris. Juryn motiverade gruppens andraplats med att det fanns en repetitiv enkelhet i budskapet. Det jämförande anslaget placerar elegant Sigtuna på kartan; På 20 minuter är man i Uppsala, Stockholm och på 20 minuter tar man sig till Arlanda. Valet av tävlingspris är lockande och relevant för målgruppen.
På tredje plats hittas gruppen X-House, där Pontus Johansson, Jesper Hagman, Ylva Siggelin, Rebecca Granlund och Mattias Esatsson ingick. De ville utveckla planscher med en komisk nisch som exemplifierar de ekonomiska fördelarna med boende i Sigtuna i jämförelse med andra universitetsstäder. De kom på tredje plats med motiveringen att det var en modig, retro kampanj med konkreta exempel och ett bildmanér som man redan nu kan se framför sig.
Ett stort tack riktas till alla som medverkat i Innovation Camp:
Arriva, Nybygget och husleverantörerna X-House, Hudikhus, A-hus, Hjältevadshus, Faluhuset och Mjöbäck.
Experterna: Julian Stubbs, UP there everywhere, Jonathan Forster, Spotify , Anja Alenberg, Rikshem, Ulrika Wedén, PEAB, Lars Svensson, Sigtuna Kommun, Anna Forster, Destination Sigtuna.
Jurymedlemmmarna: Kicki Björklund, SigtunaHem, Dieter Sand, Arlandastad Holding, Erik Gustaf Ageberg, Ung Företagsamhet, Ibrahim Khalifa, Sigtuna kommun, Camilla Zedendahl, Destination Sigtuna, Kim Hultén, NCC, Nike Lundgren, Sigtuna kommun.
Om oss
Bo i Sigtuna
Bakom nätverket ”Bo i Sigtuna” står 15 företag och organisationer.Vi jobbar, bygger, bor och verkar alla i Sigtuna. Och det vill vi locka än fler att göra. Därför samarbetar vi. För i Sigtuna tror vi på samarbete som ett konkurrensmedel.
I nätverket ingår Destination Sigtuna, Handelsbanken, Mäklarhuset – Sigtunamäklaren, NCC Boende, Nybygget, PEAB Bostad, Rikshem, SEB Arlanda, SigtunaHem, Sigtuna kommun, Småa, Stockholm Arlanda Airport, Svensk Fastighetsförmedling, Swedbank, Wåhlin Fastigheter
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se