2014-12-04 08:51Nyheter

Sigtuna bjuder på sitt andra recept på höna

null

Fredrik Lagberg, final i Årets Kock 2012 har lagat höna. Varför? För att vi tycker att goda råvaror ska tas tillvara. Idag bränns hönor, vi tycker att de ska ätas. Därför lagas det höna runt omkring på hotellen vid Arlanda och Sigtuna.  Som inspiration till alla publicerar vi nu recept från våra hotell och uppmanar allmänheten att dela med sig av sina bästa recept.

Fredrik Lagberg, final i Årets Kock 2012, arbetar till vardags som köksmästare på Stora Brännbo Konferens och Hotell i Sigtuna stad. Nu har han lagat höna. Men det är han inte ensam om.

Varför? Jo, för att det lagas höna runt omkring Arlanda och Sigtuna för fullt just nu. Vi tycker nämligen att goda råvaror ska tas tillvara. Idag bränns hönor, vi tycker att de ska ätas.

Därför vill vi visa hur god en höna kan bli. Och därför delar vi med oss av våra bästa recept. Har du något bra recept? Skicka in det till oss, så delar vi gärna det också.

Nu - låt dig inspireras av Fredriks fantastiska matlagning

Höna bakad med rostad vitlök, citron och timjan

Ca 4 port

1 st färsk ekologisk höna

20 st vitlöksklyftor

3 msk matolja

4 st citroner

50 g backtimjan

3 st bananschalottenlökar

Salt och svartpeppar

400 g ankfett

Moment:

Börja med att rosta vitlöken gyllenbrun i matoljan, lyft upp lökarna ur oljan. Hacka över löken och blanda denna med zesten från citronerna samt timjan. Gnid in hönan i kryddblandningen samt salta och peppra ordentligt. Skala och dela ner lökarna. Lägg hönan i en ugnsform eller i en vacpåse tillsammans med lökarna samt ankfettet. Täck formen med folie eller vacumförpacka hönan. Baka sedan denna i 80 graders ugn i ca 8 timmar.

Vid servering:

Ta ur hönan ur fettet, plocka loss köttet från benet, serveras gärna med en god potatis och rotfruktsgratäng samt rödvinssås.

Låt dig väl smaka!

Vill du vara med och provsmaka höna efter jul? Anmäl intresse till ewa.jangbratt@destinationsigtuna.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se