2015-01-26 07:24Nyheter

Sigtuna bjuder på hönrecept nr 6: Hönburgare med kimchee och vitlök

null

Idag är det Clarion Hotel Arlandas köksmästare Magnus Jansson som har lagat höna. Så här tänkte Magnus när han skapade receptet:

När jag skulle ta mig an denna utmaning ville jag sträcka ut en hjälpande hand till alla de som är nyfikna på att laga höna. Jag ville skapa ett recept som är enkelt för många att tillaga hemma hos sig. Samtidigt ska det kännas fräscht och passa på sommaren såväl som på vintern. Resultatet blev en hönburgare.

Magnus recept kommer att ingå i den receptsamling som hotellen runt Sigtuna och Arlanda nu skapar tillsammans och ger ut den 9 februari i samband med att man bjuder in till provsmakning och en diskussion om goda råvaror och svinn.

Hönburgare med chili kimchee och vitlök

2 personer

200 gram kött av höna

2 äggulor

1/4 chilifrukt

1/2 vitlöksklyfta

1/2 dl grädde

1 msk maizena

100 g vitkål

1/4 dl kimcheebass

60 gram paprika (gul, grön & röd)

1/2 hackad lök

1 nypa chiliflakes

2 msk olja

1/4 msk vinäger

Mixa hönan med äggula, grädde, maizena, salt, vitpeppar, chili, vitlök.

Forma till burgare och stek i panna.

Riv vitkål och blanda med kimcheebas.

Hacka paprika olika färger och blanda med hackad lök, chiliflakes, olja och vinäger.


Varför kokar vi på Hotell- och konferensanläggningar runt Sigtuna och Arlanda höna? 

Jo, för att vi tycker att goda råvaror ska användas och inte brännas. Vi publicerar kontinuerligt nya recept, samlar till en receptsamling och den 9 februari bjuder vi in till provsmakning. Vill du komma på provsmakningen? Anmäl intresse till sofia.hiller@destinationsigtuna.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se