2014-11-28 07:06Nyheter

Sigtuna bjuder på ett första recept på höna

null

Just nu lagas det höna runt omkring på hotellen vid Arlanda och Sigtuna. Varför? För att vi tycker att goda råvaror ska tas tillvara. Idag bränns hönor, vi tycker att de ska ätas.

Som inspiration till alla publicerar därför Sigtunas hållbarhetsnätverk recept från destinationens hotell på http://www.hallbardestination.se.

Dessutom bjuder de in allmänheten att skicka in sina bästa recept.

Först ut med recept är Tony Classon från Hotell Kristina som lagat terrin på värphöna. Det kräver lite framförhållning och planering, men det blir gott! Rätten har redan serverats hotellets gäster. Prova att laga själv, eller varför inte besöka Hotell Kristina.

När julstressen lagt sig bjuder Sigtuna och Arlandas hotell in till provsmakning av detta och många fler hönsrecept från våra hotell. 

RECEPT nr 1, från Hotell Kristina

TERRIN PÅ EKOLOGISK VÄRPHÖNA

Dag 1

1 st höna

1 nypa salt

1 nypa peppar

1 st gul lök

1 st morot

4 lagerblad

5 matolja

5 dl ankfett

Dela hönan i 3 delar, låren och bröst. Lägg alla ingredienser i en kastrull. Låt sjuda tills hönans kött släpper från benen (tar tid), låt svalna.

Dag 2

Hönskött från dag 1

1 st morot

2 dl valfri svamp

1 st gul lök

1 knippe persilja

5 dl hönsbuljong

Salt & peppar

2 st gelatinblad

Plocka köttet och skär i små bitar. Tärna lök, morot och svamp, hacka persiljan. Fräs grönsakerna lätt i en panna. Värm hönsbuljongen med gelatinbladen tills dom smält. Salta och peppra. Lägg alla ingredienser i en passande form. Låt svalna i kyl tills nästa dag.

Dag 3

Skär terrinen i skivor, servera med aioli och valfri sallad!

TIPS

Vill du dela med dig av recept? Skicka recept och bild till ewa.jangbratt@destinationsigtuna.se, så publiceras receptet på hallbardestination.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se