2015-03-13 08:30Nyheter

​Restaurang 1909 i Sigtuna bäst i Uppland

null

För andra året i rad utses Restaurang 1909 i Sigtuna till bäst i Uppland enligt White Guide 2015. Krogguiden White Guide presenterade i veckan sin lista över Sveriges bästa restauranger. 1909 Sigtuna Stads Hotells restaurang blev högst rankad i Uppland med 77 poäng.

Recension:
"Tydligt säsongstänk i klassisk stadshotellmiljö. Ett varsamt renoverat stadshotell med känslan av svunna tider där köket visar hög kompetens är väl värt att besöka.
Här behandlas varje gäst med diskret vänlighet och värme. Att börja kvällen med en drink i de sköna fåtöljerna i salongen höjer trivseln. Köket levererar både smakmässigt och kvalitetsmässigt på hög nivå. Bara brödet är värt att komma hit för. Svampen med potatiskräm och crisp, bakat ägg och en ljuvlig consommé inleder middagen. Blandsvampen är rejält tilltagen och timjanstinn. En chardonnay till är lagom kaxig för att möta de mustiga smakerna. Hjortcarpaccion smälter i munnen i lag med en variation på jordärtskocka samt en liten ostfylld petit choux.
En sval amerikansk pinot noir är ett givet val till. Säsongstänket  är tydligt och råvarorna fina. Det märks inte minst på torsken inlindad i crepinette (maghinna) med bakad och eldad rotselleri.
Fisken är lagad till perfektion. Små syltade granskott, grillad och picklad lökvariation, rökt märg samt krassemajonnäs serveras till. Över hela härligheten hälls brynt salviasmör. Ostarna efter maten kunde ha fått lite mer rumsvärme. Ädelosten framtagen i resturangens kök med fin krämighet och rivig sälta serveras med len persikopuré. Kvällen avslutas med dessert av kombon hallon och rödbeta som inte går av för hackor. Gästerna är en blandning av familjer och par i alla åldrar och förväntningarna känns väl"

Poängbedömning och recensioner går i dagsläget att läsa i White Guides app samt bokutgåvan.

Historik:
White Guide 2014; totalt 76 poäng.

White Guide Nordic 2014: Restaurang 1909 tar plats på listan över Nordens 250 bästa krogar.

White Guide 2008: Restaurang 1909 utsågs till årets stjärnskott.


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se