2012-02-24 20:48Nyheter

RC Chocolat i Sigtuna firar 10 år

null

Den 1 mars firar RC Chocolat i Sigtuna 10 år. Det firas med tårtbuffé och fina erbjudanden hela dagen. Från att varit en chokladbutik har RC Chocolat utvecklats till ett franskt konditori med fokus på choklad, kvalitet och hantverk.

-Ända sedan vi startade har fokus legat på kvalitet och hantverk. Från början var vi en renodlad chokladbutik men efterhand har vi byggt på verksamheten. Efter första sommaren insåg vi att glass var ett måste och sommar nummer två införskaffade vi vår första glassmaskin. När vi började med smörgåsar ville vi baka brödet själva och investerade då i vår stenugn. Nu arbetar vi med att utveckla våra produkter och försöker se till att alltid ligga i framkant, säger Charlotta Söör, som tillsammans med Ronny Latva är grundare och ägare till RC Chocolat.

 

På RC Chocolat är kvalitet och hantverk nummer ett. Där möjlighet ges används ekologiska, kravmärkta och närproducerade varor. När det kommer till choklad ställs krav på att leverantören har god kännedom om vart de köper sin kakao och hur förhållandena är på plantagen. Det kan i många fall vara viktigare än att chokladen har någon märkning.

 Sedan 2011 äger paret Söör och Latva även Bagarboden på Stora gatan i Sigtuna.

 

För mer information och bilder kontakta:

Charlotta Söör, mobil: 070-743 74 78, e-post: charlotta@rcchocolat.se

www.rcchocolat.se


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se