2014-05-12 18:37Nyheter

Med smak av Sigtunas trädgårdar

null

Äntligen är det klart! Med vatten, egen honung, lokal rabarber och ett års väntan har Arlanda och Sigtunas hotell skapat ett alldeles eget mjöd. Tillsammans med mjödproducenten Johan Pihl på Mjödhamnen provsmakades mjödet i veckan.

Sigtunamjödet är ett elegant, sött och halvtorrt lokalproducerat mjöd med rondör gjord på hotellens egen honung och rabarber från trädgårdar i Sigtuna.

-Redan år 7000 f.Kr. bryggdes mjöd i Kina, och i Danmark har mjöd framställts sedan år 1500 f.Kr. I Sverige verkar mjödets storhetstid ha varit på 1400- och 1500-talet, och troligtvis inte under vikingatid som många kanske tror. Snarare drack man då en blandning av öl och mjöd, så kallad mölska, berättar Anders Melldén, som håller i mjödprovningen.

Att mjöd kan smaka så olika förvånade nog de flesta under provningen. Utöver de smaksättande frukter och bär som kan blandas i påverkar floran runt bikuporna honungens och i förlängningen mjödets smak. Klöver och större närliggande odlingar kan spåras. Tillsammans smakade vi oss igenom olika mjödsorter och konstaterade att vårt söta Sigtunamjöd väl kylt passar fint till mycket, men framförallt till en laxtartar, ost, mandelssoppa eller en fisk med kryddig sås. Sigtunamjöden är också utmärkt som aperitif och till tapas.

Här serveras Sigtunamjödet:

32 Rum & Kök, Best Western Arlanda Hotellby, Clarion Hotel Arlanda Airport, Ibis Styles Stockholm Arlanda Airport, Hotell Kristina, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Stora Brännbo Konferens och Hotell samt Rosersbergs slottshotell.

Sigtunamjödet ingår i Systembolagets beställningssortiment från och med maj/juni.

Systembolaget art.nr 76974-01, Alkohol: 13,5 % vol



Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se