2015-11-13 16:21Nyheter

​Julmarknader i Sigtuna 2015

Julen står snart för dörren, och vad är väl mysigare än att gå på julmarknad? I Sigtuna har vi flera marknader att välja mellan. Inomhus för den frusne, på barockslott för för slottsälskaren eller utomhus i Sigtuna stad. Kombinera eller besök dem en och en. Avsluta gärna med god julmat – här finns många varianter av julbord att välja bland.

Julen står snart för dörren, och vad kan vara mysigare än att gå på julmarknad? I Sigtuna finns flera marknader att välja mellan. Inomhus för den frusne, på barockslott för slottsälskaren eller utomhus i Sigtuna stad. Kombinera eller besök dem en och en. Avsluta gärna med god julmat – här finns många varianter av julbord att välja bland.

Steninge Julmarknad

Steninges traditionella julmarknad är förmodligen Sveriges största julmarknad inomhus och är öppen varje dag fram till den 23 december.

Datum: Varje dag 14 november -23 december
Tid: Mån-fre 11.00–18.00 och Lör-Sön 10.00–17.00
Mer information om Steninges Julmarknad.

Julmarknad på Skokloster slott

Lagom till första advent slår portarna upp till Skoklosters julmarknad. På borggården är det traditionell julmarknad uppdukad med delikatesser, godis och hantverk.

Barnverkstad är öppen för hela familjen där du kan göra dina egna julkort eller julpyssel med smällkarameller. Här kan du också pröva lyckan i fiskdammen!

Familjevisningar: Gå en visning och upptäck ett fruset slott i vinterdvala.

I vackra Skokloster kyrka finns tid och rum för lugn och ro. På söndag fylls kyrkan med julsånger och skådespel som värmer både kropp och själ.

Datum: 29-30 november
Tid: 11.00 – 16.00

Fri entré och gratis parkering

Herresta Lada – Adventsöppet

Välkommen till lokala hantverksutställningar, presentbutik & ekologiskt café. Flera lokala hantverkare finns på plats; Siri Öryd, Karin Öhnell, Karin Preston, Stina Wåhlmark och Linodlarföreningen. Njut av den fina plasten och stämningen på Herresta Lada.

Datum: 28-29 november och 5-6 december kl. 11.00–17.00

Sigtuna Julmarknad

Under fyra söndagar före jul pågår Sigtunas traditionella julmarknad. Stadens gator skiner upp med julkänsla från förr. Ta gärna SL-buss 575 eller 570 mellan Märsta Station och Sigtuna busstation.

Datum: söndagarna 29 november, 6,13 och 20 december
Tid: 11:00-16:00

Hela programmet hittar du här!

Fri entré och gratis parkering

Välgörenhetsjul på Wenngarn

På Wenngarn slott kan du både hitta goda och välbehövliga julklappar och samtidigt lära dig mer om olika välgörenhetsorganisationer i en utställning. I deras GE-butik, där över 20 välgörenhetsorganisationer representeras, hittar du olika typer av smycken, prydnader, böcker och gåvobrev men också gåvobevis för regnskogsträd, vaccin, filtar och vattenreningsanläggningar till behövande. Dessutom matchar Wenngarn med lika stor summa som de gåvor och bidrag som försäljningen ger.

Datum: Hela december
Tid: 11.00 – 18.00