2019-08-21 15:44Nyheter

Hållbarhetsfokus på Sigtuna Möte

null

Sigtuna Möte är en historisk marknad med anor från 1912. Under en helg förvandlas Sigtuna stad till tidigt 1900-tal. Alltifrån utställare, programpunkter och aktiviteter följer den tidstypiska andan och många besökare klär sig enligt tidigt 1900-tals mode. Marknaden är mycket uppskattad och förra året hade Sigtuna Möte 62 000 besökare. I år går marknaden av stapeln den 31 aug – 1 sep och nytt för i år är satsningen på hållbarhet.

Kranvatten i stället för flaskvatten Sigtuna är kända för att ligga i framkant vad gäller hållbarhetsfrågor och inför årets Sigtuna Möte, har Destination Sigtuna, som står bakom arrangemanget, uppmanat alla utställare att inte sälja buteljerat vatten. I stället kommer det att finnas vattenkranar utmed marknadsområdet där alla törstiga besökare kan fylla på vatten i eget medhavda vattenflaskor.

Svinnrecept och kokbokslansering hos Smaka på Sigtuna En mycket uppskattad del av Sigtuna Möte är Smaka på Sigtuna, där Sigtunas prisbelönta restauranger erbjuder vällagad mat. I år kommer besökarna kunna välja mellan en vanlig rätt och en svinnrätt i varje matstånd. Svinnrätten har lagats på ingredienser som vanligtvis inte brukar tas tillvara på och bland recepten finns bl.a. Brödpudding på torra brödkanter, Svinngoda gamla morötter, Rik riddare, Äpple o morotsskals-chutney och Kanelskum. I samband med Sigtuna Möte lanseras också en tredje receptsamling på temat ”svinn” där de restauranger som ingår i nätverket Hållbar Destination presenterar varsitt hållbart svinnrecept.

Läs mer på www.detsinationsigtuna.se 


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se