2011-11-02 17:30Nyheter

Gröna november

null

November månad kan vara grå. Känd för kala träd, rasslande höstlöv på trottoarerna, mörker och en antågande vinter. I Sigtuna, Sveriges första klimatneutrala destination, har november nu fått en ny färg. Tillsammans gör vi denna månad lite grönare och hoppas kunna göra världen något lite bättre.

Året runt samarbetar vi kring den klimatneutrala destinationen, under november vässar vi oss lite extra. Här kommer några exempel på vad vi arbetar med:

”Utvecklar världens klimatsmartaste flygplats”,
Stockholm Arlanda Airport

"Återvinner mat och omvandlar till energi”,
Sigtunahöjden Hotell & Konferens

”Kör gasbil”, Arlanda Hotellby

”Installerar nu bergvärme", IBIS Hotel Arlanda

”Byter värmepumpar”, Steningevik

”Bygger en Green building med 414 rum”, Clarion Hotel Arlanda

"Subventionerar våra medarbetares kollektiva resor”,
Arlanda Airport Conference

”Sorterar vårt avfall i 17 olika fraktioner”,
Radisson Blu Arlandia Hotel

”90 procent av hotellets belysning består av lågenergilampor”, Radisson Blu SkyCity

”Serverar våra gäster närproducerat”, 32 Rum & Kök

”Meatfree Thursday’s och Fairtradefika hela veckan”, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens

”Kör elbil och delar elstolpe med våra gäster”,
Stora Brännbo Konferens och Hotell

”Serverar enbart biodynamiska viner”, Hotell Kristina

”Tomten bjuder barnen på ekologisk choklad på julmarknaden den först advent”, Destination Sigtuna

http://www.destinationsigtuna.se/miljo


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se