2015-05-07 10:09Nyheter

Följ världseliten under 10Mila i Sigtuna

null

Åtta tusen tävlande och lika många åskådare kommer till Sigtuna kommun i helgen då den anrika orienteringstävlingen 10mila firar 70-års jubileum. Då det kommer att finnas kameror uppsatta i skogen går det att följa såväl världseliten som de lokala talangerna på storbildsskärm i målområdet på Skepptuna motorstadion.

Under lördag och söndag är det orienteringsfest i Sigtuna kommun. Alla är välkomna till Skepptuna motorstadion där start och mål är. Det är även där växlingarna sker då 10mila är en så kallad budkavle, en stafett.På området kommer det även att finnas matservering och en storbildsskärm.

- Ta med stol, sovsäck, varma kläder och följ sedan tävlingen på storbildskärmen med tusentals andra. Vi har kameror utsatta i skogen så att du som åskådare har bra koll på löparnas framfart. Sedan vill jag verkligen slå ett slag för den stora budkavlen som börjar klockan 21.30 på lördagen. Dels för att hela världseliten är på plats men också för att den går på natten. Att se tusentals löparlampor lysa upp mörkret är en upplevelse, tipsar generalsekreteraren för arrangemanget, Gerhard Lillienstierna, om.

Som åskådare är det däremot inte tillåtet att vara i skogen under tävlingarna.

10mila genomförs alltid i samarbete med markägare och jakträttsinnehavare i området. Under helgens tävlingar kommer därför ett par zoner vara skyddade för att inte de tävlande på något vis ska göra åverkan på natur och djurliv.

Det kommer att finnas gott om parkeringsplatser i anslutning till arenaområdet och det är fri entré.


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se