Festivaletteratura är en litteraturfestival, som sedan dess start 1997, äger rum en gång om året i september i Mantua i Norra Italien. Under fem dagar erbjuds ett rikt program bestående av mer än 200 programpunkter – författarsamtal, föreläsningar, workshops, filmvisningar, teaterpjäser och konserter med såväl italienska som internationella författare och vetenskapare. Samtalen sker i och kring stadens vackra historiska palats, parker och torg. 2012 hade festivalen över 100 000 besökare.
Som ett steg i Sigtuna Litteraturfestivals internationalisering har vi i år fått möjlighet att ta del av en av Festivaletteraturas återkommande programpunkter/projekt – Scritture Giovane – som syftar till att hitta och lyfta fram nya litterära talanger. Projektet sker i samarbete med The Telegraph Hay Festival and Internationales Literaturfestival Berlin och sponsras av illycaffè och Fondazione Cariplo.
Unga författare från England, Tyskland och Italien samt ett gästland (Sverige 2012) väljs ut och deltar på de olika festivalerna.
- Det är jätteroligt att vår festival får stå värd för två lovande unga författare som medverkar i Festivaletteraturas program Scritture Giovane. Vi ser många paralleller till festivalen i Mantova, med en litterär festival i historisk miljö, säger Camilla Zedendahl, vd Destination Sigtuna.
I Sigtuna deltar svenska Andrea Lundgren och italienska Francesca Scotti och de kommer i samtal med Jonas Eklöf, Tidningen Vi Läsers chefredaktör, berätta hur det är att debutera i två olika europeiska länder, hur man bemöts av mer etablerade författare och förlagsvärlden.
Årets Sigtuna Litteraturfestival genomförs i brett samarbete mellan Destination Sigtuna, Tällberg Foundation, Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se