2016-05-17 12:17Nyheter

Destination Sigtuna välkomnar Eva Camél Fuglseth som ny projektledare för Sigtuna Litteraturfestival

null

Sigtuna Litteraturfestival är ett växande kulturevent som i augusti går av stalpen för femte året i rad. Festivalen samlar över 80 medverkande i samtal runt litteratur med ordets kraft i centrum.

- I takt med att Sigtuna Litteraturfestival växer känns det fantastiskt att vi nu samband med femårsjubileet förstärker teamet runt festivalen med den gedigna kompetens och erfarenhet som Eva Camél Fuglseth bidrar med, säger Camilla Zedendahl, vd Destination Sigtuna. 

Eva Camél Fuglseth har en gedigen bakgrund från besöksnäringen där hon jobbat som projektledare och haft ledande befattningar inom hotell- och kongressvärlden. Eva kommer närmast från en tjänst som ansvarig för marknadsföringen av Stockholm som privatresedestination på Stockholm Visitors Board.

Se hela programmet på: sigtunalitteraturfestival.se

För femte året i rad bjuder Sigtuna Litteraturfestival 2016 in till en fest för att fira ordets kraft. Sigtuna stad står som arena och med 70-talet punkter på programmet bjuds på samtal, debatter och författarmöten varvade med workshops, litteraturgudstjänst, guidade turer och utställningar.

Sigtuna Litteraturfestival lockar 80-talet medverkande däribland internationella namn som Samar Yazbek, Booker-prisbelönade Anne Enright, Linda Olsson, Cynthia Haven och Kjell Westö. Dessutom möter besökarna Andrzej Tichý, John Ajvide Lindqvist, Bob Hansson och Negar Naseh. Nu står också klart att Ebba Witt-Brattström, Suzanne Osten och Sven Wollter deltar.

Sigtuna Litteraturfestival arrangerades av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Stora Brännbo, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se