Nu kan du se Victoria och Daniels lysnings- och bröllopsgåvor på Rosersbergs slott! Utställningen, som tidigare visades på Kungliga slottet i Stockholm, visas i samband med de ordinarie visningarna av slottet, tisdag–söndag kl. 11, 12, 13, 14, 15 och 16, till och med 31 augusti. Slottet är endast öppet i samband med guidad visning. I två av slottets salar visas ett urval av de tusentals gåvor som mottogs. Sammanlagt registrerades cirka 2000 bröllopsgåvor och den största gruppen av givare är privatpersoner, som lagt ned stor omsorg i sina gåvor – handarbeten, hantverk och målningar med personliga hälsningar och lyckönskningar. I utställningen ses gåvor främst från allmänheten, men även ett urval officiella gåvor. Från alla kategorier av givare finns gåvor för Kronprinsessparets framtida hushåll; husgeråd, glas, porslin, kokböcker och växter till Haga slott.
Om Rosersberg slottTill Rosersberg tar du dig smidigt med bil. Det går även pendeltåg till station Rosersberg, och därifrån gång- och cykelbana cirka 2 km till slottet.
Att besöka Rosersberg är att ta ett steg tillbaka i tiden. Här stiger du in i en genuin kunglig miljö från tiden runt sekelskiftet 1800. Karl XIV Johan och drottning Desideria, de första Bernadotterna, var de sista kungligheterna som bebodde slottet, och rummen står till stor del intakta sedan 1860. Slottet är öppet vid allmänna visningar perioden juni–augusti. Grupper kan boka visning av slottet perioden maj–september. I sommar finns café på Rosersbergs Hotell & Konferens, och slottsparken lämpar sig utmärkt för medhavd picnic.
Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se