2015-11-24 12:03Bloggpost

Sigtuna välkomnar nya eltaxibilar på vägarna

null

För någon vecka sedan gick majoriteten av Sigtuna och Arlandas hotellnäring med i Nollzon – ett upprop för att se fler eltaxibilar på vägarna. Först ut bland Sveriges hotell krävde vi elbilstaxi till våra hundratusentals gäster.

Taxi020 var inte med i Nollzon och har inte kunnat erbjuda elbilstaxi. Då vi länge samarbetat med Taxi020 kontaktade vi genast dem. Taxi020 var tidigt ute med miljöbilar och vi kände att vi måste ta reda på varför de nu inte investerade i elbilar. För om taxibranschen ställer om gör det skillnad. Vi vet att bara Taxi020-gruppen kör 50 miljoner mil/år, en osannolikt lång sträcka. Det motsvarar 12 500 varv runt jorden per år.

I vårt samarbete delar vi kunskap och utmanar sedan varandra att ta nya steg. Dessutom försöker påverka våra leverantörer att delta i arbetet. Vi sätter oss gärna ner tillsammans med dem för att diskutera hur vi bättre kan möta gemensamma utmaningar. Då många av oss har avtal med Taxi020 mötte jag i fredags därför Frederick Scholander från Taxi020 för att diskutera den nödvändiga omställningen till en fossilfri fordonsflotta.

Det blev ett spännande samtal och till min glädje lämnade Frederick beskedet att Taxi020 dagen innan beslutat att köpa in 5 stycken Tesla som vi kommer att kunna beställa inom kort, under 2016 ska man se till att vätgastaxi rullar på vägarna (tack vare vätgasmacken på Arlanda). Dessutom har man lagt ett miljömål att ha en fossilfri fordonsflotta 2025.

Michael Repser, General Manager på Radisson Blu Arlandia och Radisson Blu SkyCity Hotel, har avtal med Taxi020 och välkomnar beskedet.

– Att taxibranschen ser över sina fordon är viktigt för oss alla. Vi är glada att våra gäster får en chans att åka elbilstaxi och jag ser det som ett positivt steg i det viktiga klimatarbetet, konstaterar Michael Repser.


Om Destination Sigtuna

Destination Sigtunas uppdrag är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna för att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna är Sverige fjärde största hotelldestination räknat i antalet gästnätter och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Besöksnäringen i Sigtuna är en viktig basnäring och 2019 låg omsättningen på 43,6 miljarder kronor. Destination Sigtuna företräder destinationens besöksnäring och marknadsför Sigtuna som ett attraktivt besöksmål 365 dagar om året och driver utvecklingsfrågor i samverkan med kommunen och näringslivet. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Bolaget driver bland annat Sveriges första hållbarhetsnätverk för hotell- och mötesanläggningar, ett hotellnätverk och Frukostklubben. Destination Sigtuna projektleder även evenemangen Sigtuna Litteraturfestival, Sigtuna Julmarknad och Sigtuna Möte. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se